איך לשמור על רוגע ולהימנע מהתקפי חרדה?

נשים רבות יסבלו בחייהן מהתקף חרדה בתדירות כזו או אחרת. וכאשר אנחנו נמצאים בתקופה אוביקטיבית של אי-ודאות וחששות, יותר נשים יכנסו למעגל הזה של התקפי חרדה גם אם לא סבלו מהם בעבר.
באופן אישי, גם אני סבלתי לפני כמה שנים מאירועים של התקפי חרדה על רקע תקופה של סטרס נפשי גדול. הדבר הראשון שחשוב להבין על התקפי חרדה, זה שהם בכלל קיימים. לדעת לזהות אותם ולקבל את זה שהם קורים וצריך לטפל בהם. גם לי לקח זמן להבין שאני חווה התקפי חרדה, כיון שהסימנים הם פיזים הייתי בטוחה שיש לי משהו גופני. חשתי בחילות, ותחושות של אי נוחות בטנית ולכן הייתי בטוחה יש לי איזו בעיה במערכת העיכול. כשהתחלתי לחקור את העניין, גיליתי שלמעשה אני חווה התקפי חרדה.

אז איך מזהים שאני בהתקף חרדה?

מרגישים חלק או את כל התסמינים הבאים:רעד, הזעה מוגברת, פעימות לב מואצות. סחרחורת, לעיתים עד כדי תחושת עילפון. צמרמורות או גלי חום. קוצר נשימה, כאבים בחזה, תחושת מחנק, בחילות וכאבי בטן. יובש בפה. תחושת איבוד שליטה או ניתוק.
חשוב להבין שהתופעות הם לא רציונליות, כלומר זיהוי עיקרי של התקף החרדה יהיה כאשר התחושות האלו מגיעות "סתם באמצע החיים", ברגע של שגרה ולא במצב אמיתי של פחד. פעמים רבות התקף חרדה יגיע באמצע הלילה ואף יעיר אותנו משינה.

הדבר הכי חשוב הוא שיש דרך לטפל בעצמנו ולשפר עד להתגבר ממש על התקפי החרדה.
כדי לעשות זאת, תצטרכו להבין את המכניזם של המח שלנו. זה אולי ישמע לכם מוזר, אבל המח לא מבדיל בין מציאות לדמיון. המח יכול "להאמין" לדמיון שלנו ולתפוס אותו כמציאות. ובעקבות כך להפעיל מנגנונים מסויימים שלא בהכרח טובים לנו.
אם לדוגמא את נמצאת בבית, במיטה וסה"כ הכל בסדר. אבל אז את מתחילה לחשוב מחשבות שליליות: אולי על משהו שמטריד אותך, אולי עולה בך תחושה שהכל לא בסדר, את מרגישה שאת במצב קשה ולא טוב לך.
מה שקורה באותו הרגע ממש זה שהמח שלך מקבל את המחשבות האלו כמציאות, ומתרגם את זה לכך שאת במצב של סכנה אמיתית.
כלומר, אם את משדרת למח שלך שאת במצב של סטרס, הוא ירצה להגן עלייך. ולכן יכנס ללחץ ויפעיל את מנגנון החרדה.

זהו מנגנון פרימיטיבי שנמצא אצל כל בני האדם. ונקרא "Fight or Flight" (הילחם או ברח). במנגנון הזה המח שלנו מזהה סכנה, מפעיל חרדה ופחד אצלינו כדי שנרגיש בסכנה ונדע שצריך להילחם או לברוח.
העניין הוא שבזמן התקף חרדה אין סכנה אמיתית, אבל בגלל הדמיון שלנו המח מפעיל את המנגנון, למרות שבפועל הכל בסדר.

איך מתמודדים עם זה?

הטריק הוא לייצר למח את המציאות האמיתית. פשוט להגיד בקול מה אני רואה עכשיו בסביבה שלי: מיטה, טלוויזיה, שמיכה, כסא וכו'. ולהוסיף מנטרות של חיזוק: "אני מוגנת" ,"הכל בסדר", "אני מוקפת אהבה", "לא קרה כלום", "הכל סביבי יציב ותקין" וכו' וכו'.
בעזרת הכלי הזה המח יבין מה המציאות האמיתית, יבין שאני מוגנת ויפסיק את ההתקף.
כמובן שזה לא מצליח מיד, ומצריך אימון של המח. אבל כשמצליחים זה עובד כמו קסם!

טיפים נוספים לשמירה על רוגע. (כדאי לבצע מיד כשמרגישים את תחילתו של התקף החרדה)

מדיטציות – חפשו מדיטציות של ריפוי ביוטיוב. הכינו אותן שיהיו זמינות לכן לשמיעה בכל רגע שתצטרכו.חייכו – החיוך החיצוני מרגיע ומשפיע על הנפש. חייכו חיוך גדול כזה שמראה את השיניים והחזיקו אותו כמה שניות. רבי נחמן אומר ש-"מתוך שלא לשמא בא לשמא" – אנחנו מחייכים בכאילו, באופן מאולץ אבל בסוף זה עוזר ומשפיע על ההרגשה הנפשית.
שמנים אתרים- לשמנים אתרים יש יכולת מופלאה לתרום לרגיעה. הדליקו במבער כמה טיפות משמן אתרי

שאתן אוהבות ותנו לעצמכן להרגע. מומלץ להשתמש בשמן לבנדר (שניתן גם למרוח אותו ישירות על מפתח הלב) שיש לו סגולות הרגעה. וגם בשמן אתרי תפוז ושמן אתרי אשכולית אשר מעלים מצב רוח.
שימו מוזיקה– בחרו מוזיקה שאתן אוהבות והשמיעו אותה בקול. תרקדו ונועו לפי הקצב, במקום לשקוע במרה השחורה. מוזיקה ידועה כמשפיעה עצומה על גוף ונפש.
בדקו מה חסר לכן- פעמים רבות (ופגשתי לא מעט נשים כאלו) חוסר של ויטמינים, ברזל או חומצה פולית משפיעים על הנפש, וגורמים לדיכאון או עצבות אשר מגבירים את הסיכוי ללקות בהתקף חרדה.
לכן חשוב מאד לעשות בדיקת דם, לבדוק מה חסר לכן ולקחת תוספים לפי הצורך.
במקרים כאלו מומלץ לקחת פרנטל, שהוא אמנם תוסף שמיועד במקור לנשים בהריון אבל יש בו שילוב מעולה של ברזל וויטמינים שיכולים לעזור לכן.
שימו לב באיזו סביבה אתן נמצאות- הסביבה שלנו היא גורם משמעותי בהרגשה שלנו. אם תהיו סביב אנשים שמלחיצים אתכם. שהם מרירים, עצובים, עסוקים במחשבות שליליות ומרעילים את האוירה. רוב הסיכויים שאתן גם תרגישו כך. הקיפו את עצמכן באנשים "מרימים", שמחים, שעושים לכן טוב על הלב וששהייה בקרבתם מעודדת אתכן.
דעו מה המציאות האמיתית- תמיד תזכרי שהאינסטגרם מלא פילטרים, זיוף ועיוות של המציאות. לא כולם תמיד שמחים, לא אצל כולם הכל דבש ולכולם יש גם ימים של קושי. גם אם את לא מבחינה בזה, כשאנחנו שוהים במציאות הזו יותר מידי זמן אנחנו מתחילים להאמין לה, וזה משפיע על התחושות שלנו. קבלי על עצמך הרגל להתנתק לפחות פעם ביום מהרשתות החברתיות, ולהתחבר לחיים האמיתיים בחוץ.

בהצלחה!


אהבתם את הפוסט? שתפו!

Share on facebook
Share on Facebook
Share on twitter
Share on Twitter
Share on linkedin
Share on Linkdin
Share on pinterest
Share on Pinterest

השאירו תגובה

Wishlist 0
Continue Shopping